Donderdag 23/02: Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Xena - WaarBenJij.nu Donderdag 23/02: Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Xena - WaarBenJij.nu

Donderdag 23/02: Sucre

Blijf op de hoogte en volg Xena

05 April 2017 | Bolivia, Sucre

Ik deed het vanochtend langzaam aan en zat lang aan het ontbijt. Nadien ging ik m'n hart ophalen op de markt en nog wat andere boodschapjes doen. De markt in Sucre is groot en vrij georganiseerd in vergelijking met andere Boliviaanse markten. Net zoals in Chili hanteren ze hier het principe van caseros en caseras ('huisverkopers'). Je kiest dus je vaste verkoper. Na een tijdje bouw je een band op en ga je steeds bij dezelfde casero/-a kopen die je trouw zal belonen met korting of gratis extra's (=yapa). Families gaan vaak generaties lang naar dezelfde casero. Ik heb geprobeerd om om yapa te vragen, maar dat pakte niet ;-)
In de namiddag bezochten Gareth en ik een aantal scholen om Spaanse lessen te volgen. Uiteindelijk hebben we voor Bolivian Spanish school gekozen. 's Avonds zijn we weer met de hele bende samengekomen om te eten en ietsje te drinken in het hostel. Nadien was het tijd voor hét vrouwenevenement van het jaar: Comadres. Wij hebben dat gevierd in The Berlin, met stripshow ;-D Comadres is een avond waarop de Boliviaanse een keertje alleen op stap mogen. De mannen blijven thuis of mogen pas na middernacht binnen in de cafés en de clubs. The Berlijn had vooral buitenlandse strippers gecast, om zowel de toeristen áls de lokale vrouwen te plezieren ;-) Enkele jongens uit ons hostel hadden zich met plezier opgegeven in ruil voor gratis drank en toegang tot de vrouwen vóór alle andere mannen. De sloebers :-D