Dinsdag 21/01/14 - Muang Ngoi (dag 3) - Reisverslag uit Muang Ngoy, Laos van Xena - WaarBenJij.nu Dinsdag 21/01/14 - Muang Ngoi (dag 3) - Reisverslag uit Muang Ngoy, Laos van Xena - WaarBenJij.nu

Dinsdag 21/01/14 - Muang Ngoi (dag 3)

Blijf op de hoogte en volg Xena

25 Januari 2014 | Laos, Muang Ngoy

Hallo daar!

We zijn vanochtend vroeg opgestaan om de lokale monniken te zien tijdens hun dagelijkse aalmoezenronde om 6u. Daarbij ontvangen ze rijst van de dorpelingen en zingen ze voor hen. De ronde heeft meer een ceremoniële betekenis. Pas later op de dag wordt er echt warm eten naar de tempel gebracht door de mensen van het dorp.

Na het ontbijt zijn we naar de grot gegaan. Pha Noi cave speelde net zoals de duizenden andere natuurlijke grotten een zeer belangrijke rol voor de Laotianen tijdens de tweede Indo-Chinese oorlog (Vietnamoorlog). De bevolking trok zich massaal terug in de grotten om bescherming te zoeken tegen de veelvuldige luchtaanvallen van de Amerikanen die hiermee probeerden verhinderen dat de Noord-Vietnamese troepen zich konden bevoorraden. Sinds de overwinning van de Noord-Vietnamese troepen en de Vietcong op de Amerikanen in 1975 probeert het land zich te herstellen en worden de grotten opengesteld voor toeristen. De Pha Noi cave was erg groot, veel groter dan de grot in Nong Khiaw. De mensen hadden er ook verschillende zones (ziekenboeg,militaire planning, school...). Aan het einde van de grot werd het erg warm en net toen we wilden terugkeren, vonden we een verzameling kleine boeddhabeeldjes. Leuke verrassing!

Na de grot hebben Alice en ik een fiets gehuurd en zijn we naar een naburig dorp gereden, Huay Xen. Dor is op z'n gemakje bij de guesthouse gebleven.

Aan het einde van de dag hebben we aangeschoven aan het dinerbuffet midden in de hoofdstraat. Toen we vroegen naar het dessert en de thee (beiden aangekondigd op de menukaart) bleken die er niet te zijn. Het dametje zei dat ze helemaal alleen was en geen tijd had om alles rond te krijgen, maar ze wilde dan toch thee zetten omdat we ernaar vroegen en dan ging ze ook nog papaja snijden om toch een dessert te kunnen aanbieden. Alice en ik voelden ons schuldig en hebben dan maar aangeboden om te helpen. Uiteindelijk zijn we aan de afwas beland en dat duurde wel wat langer dan gepland, want Penny was heel blij met de hulp maar verwachtte duidelijk dat we de volledige afwas wilden doen, tot en met de laatste pot.

Afwassen verloopt volgens een heel ander procédé dan bij ons, zoveel is zeker. Na het zien van de keuken ben ik er trouwens van overtuigd dat ik een serieus sterke maag heb :-S

Tip van de dag: bied eerst aan om te helpen en eet dan pas ;-)

Daaaaag en tot de volgende!

• 27 Januari 2014 - 20:21

Leona:

dat is dan zoals in de strips! afwassen om de rekening te betalen.....als je het in omgekeerde volgorden zou doen hé.
    jullie genieten dus nog van het zicht op boeddhabeeldjes?

groetjes!

Leona

• 28 Januari 2014 - 02:48

Xena:

Ja hoor!

Ik geniet hier van alles. :)

xxx